Trei nunți

de A. P. Cehov

Regie și decor: Radu Câmpean

Costume: Mc Ranin
Foto: Mihaela Ene

Șef serviciu scenă: Mircea Macarie, Șef serviciu tehnic: Iulian Scarlat, Regizor tehnic: Alexandru Sandu, Lumini: Oana Caibăr, Sunet: Cătălin Buzea, Croitorie: Georgeta Brânzea, Ateliere: Florin Diţescu, Florin Duţan, Adrian Stoichiță

Premiera: 3 iulie 2021, Sala Mare
Durata: 1h 30min  (fără pauză)

„Tăcere… s-a născut un imbecil.” (Platonov, A. P. Cehov)

Clipa gândului înaintea acțiunii. Acea secundă în care oglinda ne va fi pusă în față și așteptăm. Profunzimile au nevoie de adevăr atunci când sunt verbalizate. Adevărul, la rândul său, are nevoie de oameni care să-i ghideze variabilele, să le împletească și să le destrame. Atunci când ironia face front comun cu metafora într-un context filozofic, Cehov își demonstrează măiestria. Este o experiență îndrăzneață prin care trebuie să trecem singuri, concomitent cu personajele cehoviene.

În opinia lui A. P. Cehov, moartea pândește și se insinuează amenințător pretutindeni. Însă aspectul mecanic, păpușa, se va suprapune peste viață. Este, de fapt, o lume alienată care, asemenea nouă, tinde să răzbată. Spectacolul prezintă o galerie de portrete ce oscilează între realism și simbolism, conținând nodul cehovian.

***

Ursul ne prezintă povestea doamnei Popova, moșieriță, văduvă, dar încă tânără, care are un conflict cu Smirnov pe care abia îl cunoaște. Supravegheați tot timpul de Luka, majordomul doamnei, aceștia sfârșesc prin a se îndrăgosti unul de celălalt, Smirnov cerându-i mâna.

Cerere în căsătorie înfățișează înaintea noastră povestea lui Lomov, moșier interesat de mâna Nataliei Stepanova. Cei doi, caractere năvalnice, ajung invariabil la ceartă, oricare ar fi subiectul abordat. Ciubukov, tatăl fetei, intervine pentru a calma spiritele, iar totul se termină în cheie optimistă, urmând să descoperim dacă Lomov și Natalia Stepanovna își vor încununa destinele.

Nunta încheie triologia cehoviană. Astfel mireasa, simbol al femeii trofeu, prezentă pe toată durata acțiunii într-o cutie de păpușă – închisoare a spiritului, are o filozofie superioară celorlalți. Spectacolul ne proiectează o lume alienată a sufletelor de plastic. Caracterele sunt animate de o superficialitate și un egocentrism feroce ce își urmăresc doar propriile credințe.

***

Trei nunți, după A. P. Cehov,  cere personajelor să dezvăluie nu „de ce”, ci „cum” s-au desfășurat acțiunile, acestea raportându-se cu rigoare la gesturi asumate și cuvinte pronunțate, de intuiții și de superstiții. Spectacolul ajunge, fără să recurgă la explicații psihologice, să portretizeze sufletul comun și individual al personajelor, fragilitatea și furia lor. Nu apăsăm pe trăgaci, nu încă. Personajele încearcă și împing acest moment al morții cât de departe este posibil. Timpul lor, încleștat în tablouri. Atât pot oferi și și-ar dori, în jocul dezmierdat, să răbdăm.

În fapt este un vis în preajma morții, care încă nu s-a înfăptuit.

URSUL
Antonia Ionescu
Radu Câmpean
Mircea Silaghi

CERERE ÎN CĂSĂTORIE
Cristina Dumitra
Liviu Cheloiu
Emanuel Bighe

NUNTA
Cristina Dumitra
Maria Nicola
Delia Lazăr
Ana Maria Carablais
Corneliu Jipa
Ilie Ghergu
Florin Georgescu
Cristian Olaru
Mircea Silaghi
Figurație: Gheorghe Dima, Dan Georgescu

 

Comentariile sunt închise.