Primul teatru din România care joacă în aer liber

preluare: publicația online “Cotidianul“, director general Cornel Nistorescu

Cu un deceniu în urmă, cunoscuta regizoare regretată Cătălina Buzoianu spunea într-o emisiune de televiziune: „Teatrul din Târgoviște e comparabil cu oricare mare teatru din lume. Ceea ce a făcut Ranin aici e cu adevărat remarcabil. Păcat că se scrie atât de puțin despre acest lucru.”

În aceeași emisiune, prof. univ. dr. la U.N.A.T.C. George Ceaușu spunea că „Mc Ranin ar merita o monografie”, iar criticul Ion Parhon scria în România liberă despre Fenomenul Târgoviște, încă din 2005.

Teatrul Tony Bulandra din Târgoviște a fost primul teatru din România înființat după Revoluție (2002) care a reușit să se afirme nu numai în plan național ci și internațional. La numai un an de la înființare, participa la Festivalul Internațional de Teatru Experimental de la Cairo și era în turneu la Paris… apoi mari regizori români și străini, mai ales străini au montat aici.

Credeam că nu locul contează, ci omul. Mc Ranin, părintele acestui teatru, și-a dorit o instituție puternică pentru a-și ridica orașul pe harta culturală a țării… și a reușit. Înțelegem că a făcut-o cu sacrificii, întâi a trebuit să renunțe la poziția de regizor la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu și la postul de profesor la catedra de teatru de la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu pentru a se dedica în exclusivitate noului teatru.

Aparent, un gest sinucigaș, „un gest exemplar” spunea el, un gest de ARTIST.

La fiecare premieră, un autocar plin cu oameni de teatru venea la Târgoviște. Se lansau cărți. Se asculta muzică cultă. Acest ritual a durat până în 2008, după a doua ediție a Festivalului Internațional al Artelor Spectacolului BABEL… căci un asemenea teatru trebuia să dețină și un Festival internațional pentru a căpăta amplitudine, pentru a înflori.

Atunci puterea politică (PDL) a decis desființarea teatrului și formarea unui conglomerat dirijat de Primărie. Teatrul și-a pierdut numele iar celelalte instituții au dispărut (Teatrul pentru Copii, Casa de Cultură, Filarmonica). După o luptă care a durat doi ani, Mc Ranin (regizor/scenograf, prof. dr) este alungat din oraș, teatrul intră într-un con de umbră. Ajuns director artistic la Deva, deschide Teatrul De Artă (decembrie 2010), după care îmbunătățește repertoriul în acel loc uitat de lume. Demisionează după trei ani, pentru că aspirațiile lui nu corespundeau cu ale politicienilor locali și revine la teatrul său de suflet, la Târgoviște, pentru a mai salva ceea ce rămăsese.

Sălile erau pustii, spectacolele foarte slabe, echipa destrămată. S-a apucat de reconstrucție trecând peste resentimente. El crede că faptele, realizările pot vorbi de la sine. E un soi de Don Quijote modern, de fapt e și titlul spectacolului pe care l-a montat la Sibiu. Când s-a reîntors în România după zece ani de exil politic în Franța. „Don Quijote” este titlul spectacolului cu care s-a deschis Teatrul Tony Bulandra, chiar înainte de a se tăia panglica. S-ar putea spune că teatrul s-a impus de la sine în comunitate, nu a apărut ca o decizie administrativ politică, ci ca proiecție a unui vis în realitate.

În peisajul teatrului românesc bântuit de scandaluri și orgolii, Teatrul Tony Bulandra din Târgoviște face o notă aparte. În timp ce în Senat și Parlament se dezbate o lege controversată pentru a schimba managerii din instituțiile de cultură, o lege cu ținte evidente care ar împinge instituțiile de cultură în brațele politicienilor, în timp ce în ministere se dau ordonanțe pentru a regla „distanțarea” și combaterea răspândirii virusului, am spune că împotriva tuturor (sau deasupra tuturor) Mc Ranin pregătea deja revenirea teatrului în fața publicului.

Este printre primele teatre care joacă în aer liber și nu într-un singur spațiu: Curtea Domnească, unde joacă Othello, în data de 6 iunie, după ce jucase în Teatrul de Vară, restaurat cu forțe proprii în câteva zile, Mărioara și Vasilache.

(VIDEO) Magia teatrului în ruinele
Curţii Domneşti din Târgoviște

 

Sâmbătă, 13 iunie, s-a jucat pe o scenă mobilă, în fața a 100 de spectatori, tot în spațiul Curții Domnești, o comedie, Mireasă de împrumut, iar dimineața Mica Sirenă pentru cei mici.

Mc Ranin a făcut programul „Virus teatral” care s-a mutat de pe internet în spațiul viu, față în față cu spectatorii și reprezentațiile se vor succede până în luna octombrie grație unui parteneriat inteligent cu Muzeul de istorie și cu Centrul Județean de Cultură.

Mc Ranin ne vorbește despre teatrul distanțării cu umor, rostogolind în mijlocul unei critici teatrale indiferente sau marginalizate, o temă… căci teatrul are acest rol de a pune problema și de a produce mutații în conștiință, nu-i așa?

Vorba lui Sancho Panza, scutierul lui Don Quijote, căci una este să ai un vânt în cap și alta e să ai un vânt în mână.

Într-o lume atât de nebună, efortul unui om sănătos de a construi, ignorând tot ce se dărâmă în jur, ne redă încrederea că arta poate schimba ceva…

Ioana Andreescu


Programul teatral inițiat de Teatrul Tony Bulandra, și care acum poartă numele de “Virus Cultural Estival“, este realizat în parteneriat cu Centrul Județean de Cultură Dâmbovița și Complexul Muzeal Național “Curtea Domnească”, teatrul fiind o instituție publică de cultură subvenționată de Consiliul Local și Primăria Municipiului Târgoviște.

Comentariile sunt închise.