Gaițele


de Alexandru Kirițescu

Regie şi scenografie: Mc Ranin
Asistenţă regie: Cătălina Baciu
Mişcare scenică şi coregrafie: Mălina Andrei

Regie tehnică: Mircea Macarie | Light design: Adrian Dragomir, Oana Caibăr | Sonorizare: Cătălin Buzea

Premiera: 24 aprilie 2015, Sala Mare
Durata: 2h 30min

În luna cea mai crudă a anului, cel puțin conform cuvintelor lui T.S. Eliot, Teatrul Tony Bulandra vă pregătește un spectacol bazat pe unul din cele mai crude texte din dramaturgia românească. Alexandru Kirițescu este mult sub-apreciatul autor al textului „Gaițele”, una din cele mai moderne și mai provocatoare piese de teatru din repertoriul nostru, un text aflat la porțile absurdului, în care legile nescrise ale dramaturgiei clasice – legi aproape fizice, ale acțiunii și reacțiunii – sunt atacate fin și totodată extrem de curajos de dramaturg. „Gaițele” este o comedie, fără îndoială, dar este o comedie care lasă un gust amar, care dă de gândit în mod insidios. Personajele principale din această piesă, și din spectacolul teatrului nostru, au reacții dramatice, explozive, enorme, provocate de acțiuni minime, sau adeseori complet neprovocate.

Aneta Duduleanu – Florina Cercel
Zoia – Carmen Tănase
Lena – Virginia Rogin
Fraulein – Carmen Ionescu
Colette Duduleanu – Ioana Farcaș
Wanda Serafim – Antonia Ionescu / Iulia Verdeș
Margareta Aldea – Ana Maria Carablais
Zamfira – Maria Nicola
Mircea Aldea – Mircea Silaghi
Georges Duduleanu – Liviu Cheloiu
Ianache Duduleanu – Sebastian Bălășoiu

Gaițele – triumf teatral la Tony Bulandra Târgoviște

 Cea de-a treia premieră a lunii aprilie la Sala Mare a Teatrului Municipal Tony Bulandra Târgoviște a avut loc în seara de 25 aprilie, la ora 19:00, în fața unei săli pline până la refuz. Putem afirma fără îndoială că Târgoviștea are singurul teatru din România capabil să-i ofere publicului trei premiere pe lună, iar spectacolul Gaițele este în mod clar un etalon al calității producțiilor acestei instituții.

Alexandru Kirițescu este mult sub-apreciatul autor al textului „Gaițele”, una din cele mai moderne și mai provocatoare piese de teatru din repertoriul nostru, un text aflat la porțile absurdului, în care legile nescrise ale dramaturgiei clasice – legi aproape fizice, ale acțiunii și reacțiunii – sunt atacate fin și totodată extrem de curajos de dramaturg. „Gaițele” este o comedie, fără îndoială, dar este o comedie care lasă un gust amar, care dă de gândit în mod insidios. Personajele principale din această piesă, și din spectacolul Teatrului Tony Bulandra, au reacții dramatice, explozive, enorme, provocate de acțiuni minime, sau adeseori complet neprovocate. Pentru un dramaturg este un adevărat salt de gândire să compună un text în care reacțiunea este atât de consistent și de cutremurător de intensă în raport cu acțiunea. Și cere o echipă formidabilă de artiști pentru a transforma un astfel de text într-un spectacol puternic.

Directorul Teatrului Tony Bulandra, Mc Ranin, a fost urcat pe scenă de colega sa, Carmen Tănase. În treacăt fie spus, Mc Ranin a coordonat acest proiect care avea să ducă la următoarea remarcă a Dr. Pop: „ … cel mai bun <<Gaițele>> pe care l-am văzut!” și această prietenă artistă a văzut clar, ca un adevărat oftalmolog profesionist. A văzut o performanță actoricească la cel mai înalt nivel, atât din partea marilor actrițe care le-au interpretat pe cele trei „gaițe” – Florina Cercel, Carmen Tănase și Virginia Rogin, cât și din partea membrilor trupei târgoviștene.

Cuplul comic Liviu Cheloiu – Sebastian Bălășoiu a funcționat perfect, stârnind ropote de aplauze aproape la fiece replică. Ioana Farcaș a stabilit relații de forță excelente, atât cu Sebastian Bălășoiu, cât și cu Antonia Ionescu în rolul Vandei. Micile rivalități exacerbate până la paroxism, schimburile de replici veninoase, amnezia emoțională a personajelor, toate acestea sunt evidențiate perfect în raport cu personajele interpretate de Mircea Silaghi și de Ana-Maria Carablais, singurele care își păstrează un modicum de demnitate pe parcursul textului. Antonia Ionescu este o apariție capabilă să taie răsuflarea publicului, dar și a celorlalte personaje și formează un cuplu extraordinar alături de Carmen Ionescu (Fräulein), care creează un personaj de un comic nemilos, copleșitor.

„Gaițele” este un text extrem de viu și epurat de balast epic. Spectacolul durează doar două ore, poate și pentru că este jucat într-un ritm alert. Decorurile se schimbă rapid, la vedere, accentuând mișcările rapide ale actorilor extrem de vii, de prezenți, de dinamici. Publicul a rezonat pe deplin cu actorii și este cu adevărat fascinant sunetul unei săli arhipline, atât de implicate în spectacol încât reacționează aproape la fiecare schimb de replici, fie prin hohote fie prin aplauze entuziaste. Astfel, publicul devine personaj, intră într-un dialog vital cu actorii și se petrece adevăratul miracol al teatrului, așa cum fiecare regizor visează să provoace.

Iar cum un spectacol bun este simbioza muncii unei multitudini de artiști, actorii au fost ajutați în mare parte de elementele vizuale ale montării „Gaițelor” la Târgoviște – decorul vaporos, de vis, cu spații delimitate prin voaluri luminate savant, decoruri de mare impact stilistic (mobilier vienez impecabil, neo-baroc) și nu în ultimul rând costumele de un cromatism comic, cu forme sculpturale, pășind pe linia fină dintre caricatură și haute couture. Muzica a fost de asemenea aleasă cu mare artă, potrivindu-se deopotrivă spectacolului cât și gusturilor târgoviștenilor, cu melodii interpretate de Ileana Sărăroiu, Romica Puceanu și de multiple fanfare funebre locale. Consecința acestei sinergii ideale de arte? O sală în picioare, chemând actorii la aplauze în repetate rânduri.

P.S.: Poate pentru că era vorba de o comedie cu personalități din teatrele bucureștene… premiera a fost onorată de Președintele C.J. Dâmbovița – Adrian Țuțuianu, Primarul Interimar al Municipiului Târgoviște – Cristian Stan, numeroși consilieri locali și județeni, dar și de personalități din capitală: Dr. Monica Pop – Directoarea Spitalului Clinic de Urgențe Oftalmologice București, Bobbsi Dinulescu – actor la Teatrul Național Ion Luca Caragiale București, Prefectul Municipiului București sau europarlamentarul Monica Macovei. Pentru o clipă, Teatrul Tony Bulandra a respirat aerul unei premiere cu iz de capitală, capitala culturală a Țării Românești. 

Mirela Ivan Nobel, Jurnal de Dâmbovița

Comentariile sunt închise.