Antigona

de Sofocle

Regia: Sorin Militaru
Scenografia: Horațiu Mihaiu

Light design: Adrian Dragomir | Sound design: Emil Matei | Dramatizare: Maria Chirilă

Premiera: 4 aprilie 2015, Sala Mare
Durata: 1h 15min

ANTIGONA este unul dintre cele mai reprezentative texte ale teatrului antic grecesc, o tragedie pură, care a generat și continuă să genereze interes atât din partea publicului, cât și a oamenilor de teatru contemporani, prin montări și rescrieri, reluări de temă sau metatextulizări caracteristice unui adevărat mit. Cum teatrul antic, prin lecturi scenice mai mult sau mai puțin moderne, este una din constantele repertoriale ale așa numitelor `teatre de repertoriu`, iar titlul învecinat – care încă se joacă cu succes, BACANTELE – a fost realizat în urmă cu mai bine de 10 ani, ANTIGONA este o opțiune care se impune de la sine. Ținând seama de calibrul regizorului avut în vedere pentru această montare, spectacolul are din start premisele unui veritabil eveniment, adresându-se deopotrivă marelui public cât și criticilor de specialitate/selecționerilor festivalurilor de profil, fiind astfel garantul unui plus de imagine adus teatrului târgoviștean pe plan național și internațional.
Sorin Militaru, important si prolific regizor de teatru, a semnat regiile spectacolelor realizate in trecut la teatre precum Teatrul Odeon, Teatrul National Bucuresti, Teatrul National Cluj, Teatrul National Targu-Mures, Teatrul de Nord Satu Mare, Teatrul Maria Filotti Braila, Teatrul Clasic I. Slavici Arad, Teatrul Regina Maria Oradea, Teatrul de Comedie, Teatrul ACT etc. Cu ANTIGONA de Sofocle, Sorin Militaru s-ar afla – dupa Alcesta si Electra – la a treia abordare a tragediei antice in cariera sa.

Antigona – Andreea Tănase
Creon – Sebastian Marina
Corifeu – Radu Câmpean
Tiresias – Delia Lazăr
Haemon – Costin Cambir
Eurydice – Antonia Ionescu
Mesager – Cătălin Mareș
Polinike – Mircea Silaghi
Chelner – Cristian Olaru
Bucătari – Cristina Dumitra și Ilie Ghergu

Lumi ciudate cu oameni, zei și spirite, Maria Sârbu, Cotidianul, 25 aprilie 2015

Cel mai nou spectacol al Teatrului Tony Bulandra din Târgovişte, Antigona, după tragedia lui Sofocle, este modern şi foarte radical. Aşa l-a dorit regizorul Sorin Militaru, gândind o atmosferă ca un „proces”, la care se dă o luptă între două adevăruri, după cum şi spune: adevărul raţionalităţii lui Creon şi adevărul ce ţine de partea mistică a Antigonei – cele două personaje principale. Montarea are un concept provocator. Acţiunea e plasată într-un restaurant (scenografia poartă semnătura Horaţiu Mihaiu). O masă, scaune… În spate e un fel de oglindă mare şi în ea se reflectă jocul de lumini, dar şi umbrele mişcării permanente a unui ventilator, îmbogăţind scena statică. Această oglindă e şi o deschidere în bucătăria restaurantului, unde doi bucătari gătesc. Sunt de fapt zei, care ascultă şi în acelaşi timp prepară universul pământean şi pe cel nepământean. E vorba despre două lumi, cu caracter straniu, cu oameni şi spirite.

Autorul spectacolului a rescris complet textul, într-un limbaj actual, schimbând structura: a scos personajul Ismene, din simplul motiv că nu-i place, „căci trage înapoi povestea”. A schimbat Corul. Mai bine zis, acesta e reprezentat de un singur personaj, de Corifeu – conceptual vorbind, un fel de împuternicit al oamenilor din oraş, chemat de Creon la masă, pentru a-l manipula.

„Am vrut să fie totul foarte clar, modern, ciudat şi am plecat de la filmul lui Peter Greenaway Bucătarul, hoţul, soţia hoţului şi amantul ei (…). Îmi place tragedia antică, pentru că pot să lucrez pe ea cum vreau; îmi dă o mare libertate”, a mărturist Sorin Militaru, care a mai abordat tragedia antică, în alte teatre, pe textele Alcesta şi Electra. Regizorul a dorit să facă ceva „ca în zilele noastre”. A creat o atmosferă stranie; povestea e reală şi funcţionează. Subiectul este cunoscut şi nu te surprinde finalul “războiului”: nimeni nu rămâne în viaţă. Important este cum se transformă până la capăt personajele din scenă, cum devine, de exemplu, Creon din călău o victimă. Da, modern şi ciudat! E stranie, oarecum, şi relaţia între personaje: acestea aproape că nu se ating fizic, ci doar prin cuvinte şi priviri. E o tensiune ce creşte încet. La început parcă nu se întâmplă nimic – e ca o aşteptare, dar pe măsură ce acţiunea se desfăşoară se simte un zbucium, o nelinişte. Un lucru obsedant (ca şi ventilatorul din tavan, care se învârte permanent) e muzica folosită în spectacol, a jazmanului Jon Hassell şi a unui cor corsican, dând amploare intensităţii.

De remarcat acurateţea jocului actoricesc. Personajelor le dau viaţă actorii teatrului: Antigona – Andreea Tănase, Creon – Sebastian Marina, Haemon – Costin Cambir, Eurydice – Antonia Ionescu, Teiresias – Delia Lazăr, Mesager – Cătălin Mareş, Corifeu – Radu Câmpean, Polinike – Mircea Silaghi, Chelner – Cristian Olaru, Bucătarii/ Zeii – Ilie Ghergu şi Cristina Dumitra. Din echipa spectacolului mai fac parte Maria Chirilă (dramaturgie), Adrian Dragomir (Light design), Andrei Mihai (Sound design).

Comentariile sunt închise.